Lapsen syöpä pysäyttää – osoita tukesi Kultanauhalla

Asta Buchanan

Törmäsin sosiaalisessa mediassa Kultanauhaan, joka muistutti muotokieleltään tuttua Roosa nauhaa, mutta oli muilta osin minulle tuntematon. Uteliaisuuteni heräsi ja päätin tutkia, mikä Kultanauha oikeastaan on.

Kun olin tutustunut Kultanauhaan itse, puhuin asiasta myöhemmin ystäväni kanssa. Minulle selvisi, että Kultanauha oli myös hänelle uusi tuttavuus. Sen myötä ajatukseni heräisi: jos näin tärkeä asia ei ollut tuttu meistä kummallekaan, voisi aihe olla uusi vielä muillekin. Mitä Kultanauha siis edustaa?

Syyskuu on Kultanauhakuukausi

Kultanauhalla on erityinen sanoma. Gold Ribbon, Kultanauha, on ollut lasten syöpien kansainvälinen tunnus jo vuodesta 1997 alkaen.

Syöpädiagnoosi mullistaa koko perheen elämän – erityisesti silloin, kun sairastunut perheenjäsen on lapsi. Vuosittain noin 150 alle 15-vuotiasta lasta Suomessa sairastuu syöpään. Lapsen syöpädiagnoosi on perheelle valtava shokki, ja sairastuminen vaikuttaa sekä lapsen, että koko perheen elämään vielä vuosia diagnoosin saamisen jälkeenkin.

Lapsen syöpä pysäyttää.

Syyskuussa vietetään kansainvälistä lasten syöpien teemakuukautta. Childhood Cancer International (CCI) on tehnyt kultanauhatyötä pitkään, ja sen myötä Kultanauhasta on tullut tunnettu lasten syöpien symboli niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Syyskuun eli Kultanauhakuukauden lisäksi Kultanauhaa nostetaan esille myös kansainvälisenä lasten syövän päivänä, jota vietetään 15. helmikuuta. Kultanauhan ostomahdollisuus ei silti rajoitu ainoastaan näihin kahteen ajankohtaan, vaan voit ostaa Kultanauhan mihin vuoden aikaan tahansa ja näin antaa tukesi syöpään sairastuneille lapsille ja heidän perheilleen.

Näytä, että välität – kanna Kultanauhaa

Ostamalla Kultanauhan tuet työtä syöpään sairastuneiden lasten hyväksi – Kultanauhalla osoitat tukesi heille, joille sen merkitys on suuri. Kun ostat Kultanauhan Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen kautta, ohjautuu tuotto Kymenlaakson alueen syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä hyväksi.

Voit ostaa Kultanauhan 5€ hintaan seuraavista paikoista:

• Kymenlaakson Syöpäyhdistyksen toimisto
    Kotkankatu 16 B, Kotka – 3. kerros